Sunday, August 10, 2008

blk kg...mkn buah

Okeyhhh..bgn pagi ahad...(kul 12 tu kira pagi tak...hehehehe)...semua dah kene kerah bgn...Chah (mcik ku) dah calling2...kata biler nak dtg umah dier...akhirnya, after Zuhur, all of us bergerak gi umah Mak Teh kejap...melawat dier yg baru baek sakit...sambil menghijack sebaldi duku langsat...hehehe...then kitaorg gi umah Chah...


Aku mmg suka umah nie...cantekk...





Sampai2 jerkkk...salam2...pastu aku terus terjah ke belakang...dgn tak masuk umah semua.....tau tak tgk aper??...



Kandang kucing .....persians...


Abah Chah nie adalah peminat kucing dr dulu lg...semua kucing dier persians...dier ler yg bagi Maya & Brad....tp sayang dua-dua ekor mati sakit virus sama kene gigit lipan...yg selamat skang adalah Jaq....Skang Abah Chah ader 4 ekor n semua sgt gebu n cantek2....



Angsa....



Baru perasan yang Abah Chah ader bela angsa skang nie...sgt bising ok mulut si Angsa nie...rupanya dier ader anak kecik..protect anak lah tu...aper lagik...sempat gak Angsa nie masa nak blk, kengkonon menyondol n mengejar Akim....Akim kan semua bende dier nak usik...hehehe...



Reban kosong..



Ni plak reban ayam lama Abah Chah...aku dah tak nmpk sekor ayam pun dkt reban nie...ayam dier semua bersepah berkeliaran...maybe dah tak larat nak jaga kot...takpun sebab semua dah selamat masuk dlm perut...hehehe...Pakcik aku sorang nie semua binatang dier penah bele aku rasa...dulu ader kera...ular pun dier selamber jer pegang masa aku kecik2 dulu...maybe ex-askar mmg mcm tu kot...



Duku langsat


Kitaorg tak amik pun duku langsat nie...sebab kan dah hijack sebaldi dekat umah Mak Teh....


Manggis yang lum masak



Manggis yang dah masak


Ini yang ditungguuuu...Manggis...hehehe...dkt umah dah belasah sikit...sampe sini rasa mcm nak mkn fresh dr pokok...zaman skang nyer pokok sgt senang nak petik...kalo dulu2 masa aku kecik2, kene amik tangga, panjat tinggi giler...kalo jatuh tu, ampunnnn...sakit giler weyyy....



Ni cara petik manggis zaman skang....


So, di waktu yang sama, kitaorg belajar mengenal pokok2 buah-buahan yang lain gak...:)



ciku....


Pulasan...Akim sgt geram sebab xmasak lagik..


Cempedak yg sgt best kalo digoreng...nyum nyum..

Jambu..Wan yg beria nak nie...aku tak heran sebab nak manggis!!!


Pokok limau....tak masak gak lagik...



eh..nie cendawan takleh mkn kan..hehehe...



Kan i've told u all earlier, aku tak sempat masuk umah aku dah gi belakang umah kan...cer ko tgk aksi org takmo kalah gi masuk hutan...dgn handbag...dgn baby-t...dgn jeans.....sgtlah tak sesuai okeeyyyhhhh...pastu cer tgk aper jadikkk...





Dok tergaru2 kena gigit nyamuk sgt bykkkk!!!!!


Other than manggis, satu lg yg i like the most is rambutan...especially yg lekang...rambutan umah Chah nie bg aku da best...sebab even beli ker mana2 nyer rambutan takleh lawan dier nyer rambutan...semua sedap2...ader berjenis2 rambutan gak dkt sini..

Rambutan kuning...aku tak gemor sgt lerrr...

Nie rambutan merah yg sgt aku sukaaaaaa.....

So, the boys kene ler panjat n berusaha utk memetik rambutan nie...sambil petik terus mkn dkt bawah pokok nie...weyyy sgt nikmat ok...lagik best dr beli mkn tepi jln atas meje...hehehehe....ooopppsssss....

ladies only need to wait to go home....while da boys petik n packing....

Setengah bonet kete aku penuh dgn buah...hehehe...berguni2..

Akim sibuk ngemas aper yg patut...while me.....

still tergaru2 kerna nyamukkkk!!!!!

After packed n siap semua bagai, kitaorg pun berpecah...mak n twins blk umah,kitaorg meneruskan perjalanan yg masih jauh...mana taknya, nak kene singgah Melaka, Akim need to do his "Quick" shopping...n then gi singgah balik dkt FOS Al-Ikhsan...kalo tak singgah tak sah kan...but yet, yg membeli belah pun aku n Beng pun, bukan budak 2 ekor tu...hampeh tul...

We reached my house around 1230 am setelah a few stop singgah hantar buah2...hari yang sgt penat...but yet sgt seronok....bukan selalu musim buah aku blk kg tau...eh yer ker??...hehehe...



1 comment:

Eliya Hazreeq said...

huhu..layan tul g dusun..mau kenyang mkn kat situ je..tp aku tetap sedey x dpt mkn durian beng bwk blk tuh...tp still dpt nikmati sbb wat sambal tempoyak..nyum2...

nuffnang

stat

blogpatrol